Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog Grid / Problem z portami USB /

Problem z portami USB

Interfejs USB jest obecnie szeroko stosowany do komunikacji z urządzeniami peryferyjnymi i akcesoriami z komputerem. Myszki, klawiatury, skanery, drukarki, pady, zewnętrzne dyski twarde, pendrive’y, kamery, słuchawki, mikrofony, moduły bluetooth czy wifi - urządzeń jest naprawdę sporo, więc problemy z tym portem występują dość często i bywają bardzo uciążliwe. Możliwość podłączania urządzeń bez konieczności wyłączania komputera daje duży komfort pracy. Niestety, i te porty potrafią sprawiać problemy. Zarówno mechaniczne jak również programowe.

Sterowniki i programy

            Problemy z obsługą urządzeń USB na poziomie programowym to głównie sterowniki. Do wielu urządzeń producent dodaje programy z wyspecjalizowanym programem do obsługi urządzenia oraz sterownikami. Przy instalacji jesteśmy proszeni o podłączenie urządzenia w celu dalszej instalacji lub przejścia do konfiguracji urządzenia. Program instalacyjny często sprawdza też połączenie urządzenia z komputerem. W bazie sterowników systemu Windows znajdują się sterowniki do wielu urządzeń, ale są to najczęściej sterowniki obsługujące podstawowe funkcje urządzenia, niezoptymalizowane. Najlepszym rozwiązaniem jest pobrać sterowniki ze strony producenta, gwarantuje to aktualność oraz lepsze dopracowanie.

Jeżeli żadne z urządzeń nie działa poprawnie, na przykład według parametrów powinno korzystać z prędkości przesyłania danych w standardzie USB 3.0, a prędkości wskazują na standard USB 2,0 lub 1.1 to oznacza, że sterowniki kontrolera USB na płycie głównej są nieprawidłowe. Aktualizacja tych sterowników rozwiąże problem.

Problem z gniazdem USB

            Kiedy podłączamy jakieś urządzenie i musimy „poruszać kablem”, żeby zaczęło być “widoczne” dla systemu, oznacza to dwie potencjalne przyczyny: pierwsza - problem z kablem, należy sprawdzić urządzenie na innym kablu USB, jeżeli to nie rozwiąże problemu - wskazuje na problem z gniazdem USB.

Pamiętajmy, że problem może sprawiać zarówno jedno jak i drugie gniazdo (w naszym komputerze i urządzeniu). Jeżeli urządzenie działa poprawnie na innym komputerze, czy też gniazdku USB to oznacza, że nasze gniazdo nie posiada trwałego połączenia elektrycznego z resztą systemu. Konstrukcja wtyku i gniazda USB powoduje, że wielokrotnie próbujemy włożyć je w “odwrotną” stronę. Wielokrotne powtórzenie takiej operacji, dodatkowo z użyciem nadmiernej siły może spowodować uszkodzenie gniazda - oznacza to wizytę w serwisie i jego wymianę, drugi wariant tej usterki to zbyt bliskie umieszczenie gniazd obok siebie i próba włożenia zbyt grubych wtyczek (na przykład modem LTE na USB lub gruby pendrive obok innej wtyczki.

Analogicznie - wymiana gniazda. Warto wtedy rozważyć zakup rozgałężnika - hub’a - USB. Takie rozwiązanie dodatkowo w wariancie aktywnej (czyli z niezależnym zasilaniem) jest idealne do prawie wszystkich zastosowań. Jedyny mankament to następne kabelki przy naszym komputerze, w przypadku laptopów warto rozejrzeć się za stacją dokującą, posiada on często replikację portów oraz osobne zasilanie.

Marta

Leave a Comment